Copilul meu are epilepsie. Ce trebuie să știu? Strategii de învățare.
Epilepsia: Strategii de învățare
- Copiii cu epilepsie au același nivel de inteligență ca oricare alți copii.
- Unele tulburări neurologice, care pot provoca epilepsie, pot duce și la dificultăți de învățare.
- Convulsiile pot crea anxietate și depresie, imagine de sine deficitară și dificultăți sociale – toate acestea pot afecta performanța școlară.
- Lipsa școlii poate avea un impact mare asupra învățării și a socializării importante între egali.
- Medicamentele pentru epilepsie pot afecta concentrarea, atenția și funcția de memorie.
- Modul în care arată criza copilului poate avea un efect asupra sentimentelor lui despre epilepsie. Unele tipuri de convulsii pot fi înspăimântătoare, altele sunt neobișnuite și nu sunt recunoscute drept o convulsie.
- Înțelegerea și reacțiile adecvate din partea colegilor de clasă și a profesorilor pot avea un efect pozitiv asupra unui elev cu epilepsie.
Convulsiile nu sunt de temut:
Majoritatea crizelor durează mai puțin de 2 minute. Poate exista o perioadă scurtă de confuzie, de obicei mai puțin de 5 minute, după convulsii.
- Ocazional, confuzia după o criză poate fi destul de lungă, dar de obicei durează doar câteva minute.
- Oamenii sunt epuizați și au nevoie de odihnă sau de somn după o criză, în special o criză tonic-clonică.
- Convulsiile nu pot fi oprite sau încetinite prin reținere. Creierul oprește aproape întotdeauna crizele, în mod natural. Lăsați persoana să aibă criza și apoi acordați primul ajutor, dacă este necesar.
- Este fizic imposibil să îți înghiți limba. Nu este nevoie să introduceți nimic în gură. Acest lucru este periculos pentru că persoana, care are o criză, poate fi sufocată.
- Cele mai multe persoane cu epilepsie își amintesc puțin sau deloc despre criza, pe care au avut-o.
Învățarea:
Memoria, atenția și concentrarea sunt cruciale pentru învățare. Există o serie de motive pentru care un copil cu epilepsie are dificultăți de memorie și de concentrare:
Efectele secundare ale medicamentelor
Uneori, medicamentele pot afecta capacitatea de învățare a elevului. Există multe medicamente anticonvulsivante diferite, cu o varietate de efecte secundare nedorite. Unii oameni experimentează mai multe efecte secundare decât alții. Unele pot avea puține efecte secundare.
Unele efecte secundare – raportate frecvent – ale medicamentelor anticonvulsivante sunt:
- Somnolență, amețeli
- Oboseală
- Dureri de cap, vedere încețoșată sau dublă
- Concentrare slabă sau „ceață” și probleme de atenție
- Dificultăți de memorie
- Echilibru și coordonare slabe
- Greață, vărsături, creștere sau scădere în greutate
- Hiperactivitate, dificultăți de somn
- Schimbări de dispoziție
Dacă elevul pare excesiv de somnoros sau lipsit de energie în timpul zilei sau se plânge de oricare dintre simptomele de mai sus, părinții trebuie informați.
Convulsiile:
Epilepsia: Strategii de învățare
Convulsiile sunt scurte, dar efectele ulterioare pot fi de durată. Acestea pot fi – oboseală, somnolență, dureri de cap, greață și schimbări de dispoziție.
După o criză, este puțin probabil ca persoana afectată să se poată concentra bine și, cel mai probabil, va avea nevoie de odihnă sau de un somn scurt. Va depinde de copil dacă trebuie să meargă acasă sau nu.
Convulsiile din timpul somnului vor afecta tiparele de somn pentru restul nopții și, cel mai probabil, vor cauza somnolență în timpul zilei și dificultăți de învățare.
Mulți oameni cu epilepsie au, de asemenea, o activitate asemănătoare convulsiilor în creier – dar între crize. Aceasta este o activitate electrică anormală, nu suficientă pentru a genera convulsii. Dar poate contribui și la dificultăți de învățare.
Convulsiile sunt cauzate de o altă afecțiune a creierului sau provin din zona creierului asociată cu funcțiile cognitive, acestea pot schimba modul în care creierul gestionează informațiile.
Probleme psihosociale
Epilepsia este, în general, o afecțiune pe termen lung și poate avea efecte similare asupra copiilor ca și alte boli cronice.
Convulsiile sunt imprevizibile. Mulți oameni cu epilepsie raportează că unul dintre cele mai înfricoșătoare lucruri despre convulsii este să nu știe când vor avea loc.
- Chiar și un copil a cărui epilepsie este controlată cu medicamente poate fi îngrijorat de o convulsie, mai ales la școală.
- Reacțiile negative ale colegilor și ale personalului școlii pot influența negativ persoana cu epilepsie.
- Reacțiile altor persoane la convulsiile copilului pot afecta modul în care simt despre ei înșiși și despre a avea epilepsie. Reacția este adesea mai puternică decât efectele fizice ale epilepsiei.
- Percepția unui copil asupra epilepsiei poate fi afectată de reacțiile altora la aceasta.
Sentimentele de frică și anxietate sunt mai frecvente la persoanele cu epilepsie și pot duce, de asemenea, la depresie. Este important să observați copilul pentru schimbări în comportament și pierderea interesului pentru activități.
Supraprotecția și restricțiile asupra activităților pot afecta, de asemenea, stima de sine a unei persoane și o pot face să se simtă „diferită”. Preocuparea pentru siguranța copilului poate duce la restricționarea activităților școlare normale. Acest lucru crește sentimentul de izolare socială al copilului.
Independența și acceptarea socială sunt importante. Este important să lăsăm elevul să participe la activitățile obișnuite de la școală, pe cât posibil – echilibrând siguranța și bunul simț versus risc.
Strategii de învățare pentru un copil cu epilepsie:
Acestea vor depinde de nivelul dificultăților, pe care le întâmpină copilul.
Învățare prin cooperare:
- Munca în grup dezvoltă abilitățile de ascultare și de vorbire, încurajează interacțiunea cu colegii în rezolvarea problemelor.
- Permite elevilor să pună întrebări și să învețe unii de la alții.
Analiza sarcinilor:
- Împărțirea sarcinilor specifice – în pașii lor cei mai de bază – stabilește etapele de predare și învățare.
- Analiza sarcinilor poate fi aplicată oricărei situații sociale sau de învățare.
Scopul învățării:
- Se dovedește eficient în special în activitățile de ascultare. Spuneți copilului dinainte, scopul activității.
- Faceți un rezumat rapid al pasajului și puneți întrebări de înțelegere înainte de a citi pasajul.
- Cunoașterea scopului activității va menține copilul în sarcină.
Trecerea în revistă:
O trecere în revistă a proceselor utilizate în rezolvarea unei sarcini complexe poate fi de mare ajutor pentru copil.
Repetiţie:
Conduce la consolidarea abilităților învățate.
Foto: unsplash.com