13 April 2024

Epilepsia: Obezitatea

epilepsia-obezitatea-epiexpert

Obezitatea și epilepsia se… afectează reciproc. Cum?

Legătura dintre obezitate și epilepsie:

Obezitatea este, de obicei, clasificată drept o consecință a epilepsiei, deoarece medicamentele anti-convulsii pot avea efecte adverse emergente, inclusiv creșterea în greutate.

  • Crizele de epilepsie pot perturba nivelurile serice ale grelinei, leptinei și adiponectinei.
  • Deoarece acești hormoni sunt asociați cu apetitul, sațietatea și metabolismul, modificările hormonale pot duce, în cele din urmă, la creșterea în greutate și la obezitate.

Cu toate acestea, relația dintre obezitate și epilepsie depășește o cauză directă și efect.

Cercetarea din 2022 publicată în revista Frontiers in Neurology identifică obezitatea ca un factor de risc pentru epilepsie.

  • Mai exact, descoperirile indică faptul că circumferința crescută a șoldului și a taliei crește riscul de epilepsie mioclonică, în timp ce un indice de masă corporală (IMC) ridicat este asociat cu epilepsia de absență în copilărie.

Inflamația cronică:

Una dintre căile propuse prin care obezitatea afectează riscul de epilepsie este modul în care adipozitatea în exces (grăsimea în exces) crește secreția de markeri inflamatori. Adică apare inflamația cronică.

  • Atunci când circuitele neuronale sunt inflamate, acestea pot iniția sau pot duce la progresia epilepsiei.
  • În ciuda acestei legături complexe, care poate provoca un cerc vicios între creșterea în greutate și frecvența convulsiilor, există modalități de a gestiona greutatea și epilepsia simultan.

Modalități de a aborda eficient gestionarea greutății și tratamentul epilepsiei:

Alegerea alimentelor:

Dieta cu indice glicemic scăzut se bazează pe asocierea dintre nivelul de zahăr din sânge (glicemia) și frecvența convulsiilor, punând astfel accentul pe carbohidrații cu absorbție lentă. Care sunt aceștia? Legumele, fructele (nu sucul de fructe), cerealele integrale.

Ce e indicele glicemic?

Indexul glicemic sau indicele glicemic este valoarea la care creste glicemia (zahărul din sânge) după ce mâncați un aliment.

  • Cea mai mare valoare este 100 (indice glicemic crescut) și o atingeți după ce consumați glucoză, 90 când consumați zahăr și tot 90 – după ce consumați pâine albă. Organismul e agresat.
  • Indice glicemic scăzut au alimentele cu zaharuri, dar și fibre, adică pâine din făină integrală, legume, orez integral. Înseamnă dietă corectă.

Ce mănânc seara? 

Seara este momentul când masa nu trebuie să crească glicemia (zahărul din sânge).

  • De aceea, masa de seară corectă este alcătuită din carne/pește (gătite fără ulei) plus legume verzi – fasole verde, broccoli, ardei, dovlecei gătiți. Plus o salată verde.
  • Cina ar trebuie luată la ora 18.
  • Controlul glicemiei prin alimente ține kilogramele nedorite departe.

O dietă sănătoasă și un plan de slăbire sunt de obicei completate de alți factori ai stilului de viață, cum ar fi exercițiile fizice, pentru un management eficient și pe termen lung al greutății.

Cum ard eficient calorii? 

Efort la intensitate mică pe o perioadă lungă – 30-40 de minute – înseamnă capacitatea aerobă. Organismul produce energie prin arderea completă a grăsimilor, folosind oxigenul.

Efort la intensitate mică înseamnă – alergare ușoară, mers rapid.

 

 

 

+4 0771 323 749 | București +4 0775 55 66 55 | Sibiu Ai vreo intrebare? Suna acum!
clinica@epiexpert.ro Scrie-ne un email
Lun-Vin 08-20:00 Clinica e deschisa

Program clinică

Noi te putem ajuta.
Te aşteptăm la noi în clinică

Luni
8.00-20.00
Marți
8.00-20.00
Miercuri
8.00-20.00
Joi
8.00-20.00
Vineri
8.00-20.00
Sâmbătă & Duminică
la cerere
București
Strada Constantin Noica 136, Interfon 1 - București
Sibiu
Str. Gheorghe Soima nr. 8 ap. 2. Sibiu